דפים

יום ראשון, 30 ביולי 2023

ספר השבוע: ״מגע הזהב״ דונלד ג'. טראמפ, רוברט ט. קיוסאקי - הוצאת מטר 2011

 



״להלן כמה מהדברים שלמדתי:

בתוך כל טעות טמון יהלום של חוכמה

אחד ממורי הטובים ביותר, ד״ר ר. בקמינסטר פולר, שנחשב כיום לאחד הגאונים הגדולים בעולם, אמר: ״טעויות הן חטאים רק אם לא מודים בהן.״ בכל פעם שאני מוצא את עצמי כועס בגלל טעות, אני לוקח אחריות עליה אף על פי שיכולתי להאשים מישהו אחר. ואז אני מקדיש את הזמן למצוא את יהלום החוכמה באותה טעות. ברגע שאני מוצא את היהלום, הגילוי מעניק לי את הכוח להמשיך הלאה.

להאשים פירושו ״למצוא תירוצים״

לעתים קרובות אני פוגש יזמים כושלים ואומללים שמטילים תמיד את האשמה על אחרים בגין הטעויות שהם עושים. הם אינם לומדים מטעויותיהם ואינם צומחים מהניסיון שצברו. מה שהם אינם מבינים הוא שבתוך הטעויות הללו טמונה התבונה לעתיד חיובי יותר. הטלת אשמה היא החטא החמור מכולם.

התעמתו עם הטעויות שלכם והודו בהן

אנשים רבים נושאים איתם את הטעויות שלהם ומצטערים שעשו אותן. אחרים מעמידים פנים שאינם טועים לעולם וחוזרים שוב ושוב על אותן טעויות. אחרים הופכים לפושעים ומשקרים לגבי הטעויות שלהם. גם כאן הם הופכים ניסיון גרוע למשהו עוד יותר גרוע. העובדה היא שאם אדם עשה טעות ומשקר, מאשים, מתרץ או מעמיד פנים שלא טעה הוא הולך לאחור. הוא איננו מתקדם. דוגמה טובה היתה הנשיא ביל קלינטון כאשר שיקר לעולם כולו כשאמר שלא קיים יחסי מין עם מתמחה בבית הלבן. הוא יכול היה להיות אחד הנשיאים הגדולים ביותר, ובמקום זאת ייזכר כאדם חסר מוסר, כמי שבגד באשתו וגם שיקר על כך בטלוויזיה. דרוש אומץ לב כדי להתייצב מול הטעויות שלך ולהודות בהן. לא דרוש אומץ לב כדי לשקר.

טעויות הן שער הכניסה אל מגע מידאס שלכם

בבית הספר, זה רע לעשות טעויות. הסטודנטים שעושים טעויות מעטות נקראים ״מבריקים״. אבל בעולם העסקים, לעשות טעות, להודות בה ואחר כך ללמוד כיצד להפוך את ה״מזל הרע״ למזל טוב היא הדרך ההכרחית אל ההצלחה.


״תמצית: עוצמתה של האישיות

הסיפורים המוצגים בפרק הראשון מלמדים כי אישיות חזקה היא תכונה מהותית של מגע מידאס. האגודל מגלם את החוזק הזה מפני שהוא האצבע היחידה המאפשרת לנו לתפוס דברים ולשלוט בהם. הוא מבדיל אותנו משאר היצורים בממלכת החיות. הוא זה שהופך את כף החיה ליד אנושית, בהיותו קיים גם בכף הרגל וגם בכף היד הנבדלות זו מזו. מבחינה סמלית, האגודל מגלם את יכולתו של היזם למצוא את הכוח כאשר האחרים רוצים לברוח, להסתתר, לעזוב או להאשים אחרים בכישלונותיהם. הוא מסמל גם את יכולתו הייחודית של היזם להפוך ניסיונות קשים לניצחון.

רוב האנשים היו בוחרים להיות יזמים אילו ההצלחה היתה מובטחת. ודאי שמעתם אנשים רבים שאומרים בכמיהה, ״זה יכול להיות נחמד להיות הבוס של עצמך.״ זה נשמע נחמד לעבוד בשעות שאתם בוחרים ולעשות את הדברים בדרככם. ישנם כאלה שרעיון היזמות קוסם להם בשל הסיפוק שבהקמת עסק והיכולת להשיג עושר ופרסום. אילו רק לא היה הפחד הארור הזה מפני כישלון!

זו הסיבה לכך שרוב האנשים אינם הופכים ליזמים. הם פשוט פוחדים מכישלון יותר משהם משתוקקים להצלחה. 

״כיתת הלימוד לעומת החיים

וזהו הפרדוקס: אם תלמידים מצטיינים נחשבים לחכמים מכולם, מדוע לא כולם הופכים להיות יזמים עשירים מאוד? התשובה היא שרוב התלמידים המצטיינים מנצחים בכיתה מפני שהם עושים פחות טעויות ונכשלים פחות. הם לומדים כי טעויות וכישלונות הם דבר גרוע, ולכן הם עושים את כל המאמצים להצטיין. לעומת זאת, בעולם היזמות האמיתי המנצחים הם אלה שעושים יותר טעויות ולומדים מהן במהירות הגדולה ביותר. עולם העסקים מתגמל אנשים כאלה.

זה אומר שתוכניות לימוד שמרניות מנסות להימנע מאותם אתגרים שבהם אנו עלולים לטעות, או שהן מתייחסות לאתגרים כאלה בזהירות ובהיסוס. זה לא יותר טוב. ישנם אנשים אשר מצבים כאלה גורמים להם לשיתוק והם אינם מסוגלים לקבל החלטה. לכן אין זה מפתיע שרוב האנשים נמנעים כל חייהם מנטילת סיכונים. אלו האנשים שמעדיפים משרה ומשכורת קבועה על פני עושר גדול ועסק משלהם. אין בכך כל רע אם זה מה שאתם רוצים.

אך היזמים, שרבים מהם אינם תלמידים מצטיינים, אוהבים אתגרים. הם יודעים שמצפים להם טעויות, תסכולים, ״תבוסות וכישלונות ומקבלים זאת. הם יודעים שהתגברות על טעויות היא כיתת הלימוד שלהם והדרך להיות יזמים טובים יותר.״


אינטיליגנציה תוך־אישית

בעוד שאינטליגנציה בין־אישית היא היכולת שלכם לתקשר עם אחרים, אינטליגנציה תוך־אישית היא היכולת שלכם לתקשר עם עצמכם. אנשים המחוננים בסוג זה של אינטליגנציה שולטים במחשבותיהם.

על מנת להרחיב מעט יותר, אינטליגנציה תוך־אישית מכונה בדרך כלל אינטליגנציה רגשית. זוהי היכולת שלכם לשלוט ברגשות כמו פחד, תאוות בצע, כעס, עצב ואהבה. לדוגמה, כשאתם פוחדים, האם אתם מגיבים ובורחים או אולי אתם מדברים עם עצמכם בצורה רגועה, מגיבים בשיקול דעת ולא מגיבים באופן אוטומטי? כשאתם כועסים, האם אתם שולטים ברוחכם או מתפרצים ואומרים דברים שאחר כך אתם מצטערים שאמרתם אותם? אלה דוגמאות לאינטליגנציה תוך־אישית.

אינטליגנציה תוך־אישית מכונה גם אינטליגנציה של הצלחה, מפני שהיא נדרשת כדי להצליח בכל האינטליגנציות האחרות. לדוגמה, אדם יכול להיות גאון בתחום המילולי־לשוני, אבל ללא אינטליגנציה תוך־אישית או אינטליגנציה רגשית הוא עלול לא ללמוד לעולם ויהיה בדיוק כמו סטודנטים אחרים שכישוריהם בתחום המילולי־לשוני דלים. ספורטאים שניחנו באינטליגנציה גופנית־תנועתית עלולים שלא להשיג מעמד מקצועי אם לא יתאמנו ולא ישלטו בדו־שיח שלהם עם עצמם.

הדבר נכון גם לגבי אינטליגנציה מוזיקלית וכל האינטליגנציות האחרות. האם שמעתם שפרשן גולף אומר על שחקן שהוא ״שלט היטב במשחק המוחות״? הוא התכוון לכך שלשחקן הגולף יש אינטליגנציה תוך־אישית גבוהה. זו הסיבה לכך שהיא ״ מכונה אינטליגנציה של הצלחה.

בספר זה, אינטליגנציה תוך־אישית היא האגודל. זוהי האינטליגנציה שמעניקה ליזמים את היתרון בעולם העסקים. אינטליגנציה תוך־אישית מאפשרת ליזמים לעשות את מה שרוב האנשים פוחדים או אינם רוצים לעשות. אתם מכירים בוודאי אנשים שהצליחו מאוד בבית הספר, אבל לא הצליחו בעולם האמיתי. ייתכן שאחת הסיבות היא שיש להם כישורים לשוניים או מתמטיים, אבל חסרה להם שליטה רגשית, אינטליגנציה תוך־אישית כדי להתמודד עם האתגרים של העולם האמיתי.

רוב ההתמכרויות — סמים, מזון, מין ועישון — קשורות באינטליגנציה תוך־אישית לקויה. במילים אחרות, דרושה אינטליגנציה תוך־אישית גבוהה כדי להתגבר על התמכרויות והרגלים רעים.

אינטליגנציה תוך־אישית ממלאת תפקיד חשוב גם בדחיית סיפוקים. לאנשים בעלי אינטליגנציה תוך־אישית נמוכה יש בעיות של כוח רצון. הם רוצים סיפוק מיידי. לכן הם יוצאים לקניות כשהם מדוכאים, אוכלים עוגה כשהם משועממים, שותים אלכוהול כשהם מתוחים, צופים בטלוויזיה במקום ללמוד, בורחים כשיש קשיים, יוצאים מהכלים בזמן שהיה עליהם לנשוך את לשונם, או מאשימים אחרים בטעויות של עצמם.

במקרה שעדיין לא ניחשתם, אינטליגנציה תוך־אישית, המכונה גם אינטליגנציה רגשית, היא האינטליגנציה החשובה ביותר לכל יזם.״


נקודות שיש לזכור ׀ דברים שיש לעשות


*האגודל הוא כוח, ודרושה אישיות חזקה כדי להיות יזם. אלה החכמים בלימודים אינם אלה שיש להם חוכמת רחוב.

*ישנם שבעה סוגי אינטליגנציה. הסוג שיזמים זקוקים לו ביותר הוא האינטליגנציה התוך־אישית. כשיש לכם כישורים תוך־אישיים חזקים, אתם מסוגלים לשלוט באותו דו־שיח שלכם עם עצמכם שבולם אתכם ומחבל בהצלחתכם.

*משוב קיים אם תרצו ואם לאו. לכן עליכם ללמוד לקבלו וללמוד ממנו. יזמים מצליחים מקדמים בברכה משוב ומפיקים ממנו תועלת.

*להיות יזם איננו תוכנית להתעשרות מהירה. קורבנות ומחירים הם חלק מהמסע. דרושה אישיות חזקה כדי להמשיך.

*להיות חכם בבית הספר אין פירושו להיות בעל חוכמת רחוב. כדי להיות יזמים אתם זקוקים לחוזק ולקשיחות של הרחוב.

*חוזק אין פירושו שאתם צריכים להיות יהירים, מרושעים, בלתי נסבלים או שתלטנים. חוזק הוא עמדה, משמעת, נחישות ומרץ. מצאו את החוזק שלכם.

*השוק שוכר ומפטר אתכם מדי יום. יזמים בעלי מגע מידאס חוזרים וקמים, מנערים את האבק ושבים ומסתערים.״



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה