דפים

יום שלישי, 2 באוגוסט 2022

100 השנים הבאות: סקירה על הספר של ג׳ורג פרידמן שיצא לאור ב 2009

 שלום רב, 

נתחיל את הלמידה הגיאופוליטית שמתקשרת מאד לכלכלה ומה שקורה היום מספר שיצא לפני 13 שנים.

ונתקדם לספרים חדשים יותר.

לא כל מה שנאמר בספר קורה או יקרה מן הסתם אבל ללא ספק פותח מחשבה ונותן להבין אינטרסים שהם מעבר לחדשות היום יום על ידי גיאוגרפיה, דמוגרפיה, וקשרים אינטרסנטיים בין מדינות.


הספר מתחיל בהסתכלות על סייקלים של כל 20 שנה מהעבר.

איך תמיד דברים שלא האמנו שיקרו - קרו. ובעצם מכין אותנו לנבואות קצת שונות מהמקובל.


1900 בשנה זאת היה נראה שאירופה שולטת בעולם ואין אפשרות שיקחו ממנה את השליטה.

1920 אירופה נקרעה ממלחמות מרובות פנימיות.

1940 גרמניה הדומיננטית ביותר באירופה ושולטת על אירופה.

1960 גרמניה נמחצה במלחמה, אירופה פוצלה בין ארה״ב ורוסיה

רוסיה התאמנה לפלוש לגרמניה דבר שבסוף לא קרה.

האימפריה האירופאית קרסה. דבר שלא היה ניתן לדמיין ב 1900.

1980 עכשיו תדמיינו את הקיץ של שנה זו: ארה״ב הפסידה במלחמה של 7 שנים לא לברית המועצות אלה לוויאטנם.

בזמן הזה היתה התחזקות רוסית שהשתלטה גם על אזורי נפט אירניים.

2000 התרסקות מוחלטת של ברית המועצות

סין מתחילה להתחזק.


הסתכלות קדימה וצפיות עתידיות: ארה״ב: בניגוד לסקירות רבות על היחלשותה של ארה״ב וסוף ימיה

המחבר מאמין שאין שום כוח אנושי בעולם שיכל להתחרות בארה״ב בעשורים הקרובים.

עד לשנים 2080-2100 ששם כבר יהיה אפשרויות חדשות שנראה בהמשך הסקירה.


ארה״ב: נכון לזמן הכתיבה האמריקאים מהווים 4% מאוכלוסיית העולם, אך מייצרים 26% מכלל הסחורות והשירותים בעולם.

26% מהפעילות העולמית מתרחשבת בארה״ב.

הכלכלה האמריקאית כל כך גדולה שהיא גדולה מארבעת הכלכלות שאחריה ביחד: יפן,סין,גרמניה ובריטניה.

שמשווים אדמה לחקלאות באמריקה יש פי 5 אדמות לחקלאות ואזורים שעוד ניתן לאכלס.

כוח צבאי: ארה״ב שולטת לחלוטין ביבשת שאינה חשופה לפלישה!

בעוד שמדינות אחרות איבדו הרבה זמן בהתאוששות ממלחמות, ארה״ב אינה חווה מלחמות על אדמתה ושולטת לחלוטין בכל האוקיינוסים של העולם.

כחלק מסייקל שחוזר פעם ב 80 שנה שקשור גם בשינוי דורות ובהחלטות שקשורות בהזדקנות האוכלוסיה העולמית.

 ארה״ב צפויה להכנס למשבר כלכלי סביב שנות ה 20 (מוערך בבחירות שלקראת 2025) 

משבר שיכונה בהמשך גם הסערה שלפני השקט ולפרוח כלכלית סביב שנות 2030.

לגבי אל קעידה והתנגדות עם המוסלמים, הוא לא רואה שם השפעה גיאופוליטית זה חלק מהסחת דעת של ארה״ב שהמוסלמים לא יכנסו לאירואסיה ולא אמור להפריע לארה״ב במיוחד סביב 2020.


כתוצאה מילודה נמוכה צפויות מדינות העולם לתחרות על מהגרים סביב 2050 וגם שם ארה״ב תיהיה מקום שרוצים להיות בו.


רוסיה: אוכלוסיה קטנה ומזדקנת במדינה עצומה שלא יכולה להגן על הגבולות שלה.

רוסיה תצטרך לחתור לבסס את כוחה ובשנות ה 20 צפויה להחזיר את הלוחמנות שלה ולנסות להשתלט על אוקראינה הבלטיות וקווקאז.

בשנות ה 20 צפויה לצאת להתקפה ישירה - היא תנסה לעשות זאת לאחר שמשכה את גרמניה לצידה ותגרום לבדלנות בריטית בכל הנוגע למזרח אירופה.

רוסיה תפסיד בקרבות ותאלץ להגיע לפשרה ולפגיעה כלכלית קשה שבעצם תיהיה הסוף של רוסיה.


סין: בשנות ה 20 סין צפויה להכנס למשבר כלכלי קשה ובניגוד למה שחושבים לפשוט את רגלה.

מאותם סיבות שהביאו לצמיחה מהירה וגלגול חובות.

הממשל הסיני ינסה לעצור את הנפילה על ידי סגירת הכלכלה והגברת הריכוזיות הממשלתית.

זה יצור מתח בינה למבין מדינות אחרות ויגביר את האפשרות של מלחמת אזרחים.


המדינות שצפויות להתחזק ולהפוך למעצמות כתוצאה מהקריסה של רוסיה וסין:

טורקיה, יפן ופולין ובעתיד הרחוק יותר כתוצאה מדמוגרפיה טובה והמון צעירים גם מקסיקו צפויה להתחזק משמעותית.


טורקיה: תלך ותתחזק למרות מעצורים כלכליים זמניים, היא תיהיה לאחת הכלכלות המובילות בעולם ותוכל לאחד את האיסלאם הסוני תחתיה ככל שתאיץ את תהליך האיסלמניזציה שלה.

תהליך איסלמיזציה מהיר מהרגיל עד 2050 היא תפעיל מדיניות כלכלית במרכז אסיה עד כדי סיפוח עקיף של מדינות המקום.

תספח את קאווקז דרום רוסיה כולל חלקים מאוקראינה והיא תספח חלקים מהבלקן ותיהיה הכוח הימי היחיד בים השחור.

היא תערער את היציבות במצריים ותשלח כוח צבאי למקום כדי לכבוש את תעלת סואץ.

משם כוחה התרחב באפריקה וחצי האי ערב.

מלבד ישראל ואירן כל האזור יפול תחת שלטונה הישיר או העקיף.


פולין: תזכה לנשק אימונים בצורה מסיבית ותמיכה מארה״ב.

חיזוק לצורך המשך החלשות רוסית.

יפן: לאחר נפילת רוסיה וסין, יפן תגדיל את המעורבות שלה במזרח אסיה, באי סחלין בולאדי וסטוק, בקוריאה בסיביר הרי החוף הסיני ועד הארכיפלג האינדונזי אותו היא תנסה לספח וליצור ממשלת בובות.

המטרה לשמור על שוק סגור לשלוט בכל חומרי הגלם באזור ונתיבי המסחר.

בשנות ה 30 היא תהפוך למעצמה ובשנות ה 40 כבר תתחיל לערער על כוחה של ארה״ב באוקיינוסים ובחלל.

כוחה הימי של יפן יהיה דומיננטי במיצרי מאלקה צפון האוקיינוס ההודי ועד המפרץ הפרסי.

היא תבנה מערכת טילים מתקדמת שתפרוס במזרח אסיה במטרה להרחיק את הצי האמריקאי מהאוקיינוס השקט וההודי.

 ובשנות ה 40 כבר תתחיל פרוייקטים של ישוב אנשים בחלל.

לקראת 2080 הוא צופה מלחמה בין ארה״ב ליפן שתיהיה בעצם מלחמת חלל מנשק שיגיע מקדמה טכנולוגית בחלל.

יפן תיהיה זאת שתתקוף את ארה״ב.

2100 צפויה התחזקות מאד גדולה של מקסיקו וגם מהכיוון הזה עלולה לפרוץ מלחמה.

יש פירוט נרחב למי שרוצה לקרוא על החלק הזה בספר - חלק שכרגע לפחות נראה מאד בדיוני וגרם להרבה אנשים להרים גבה.

פירוט נוסף על המדינות והמפות הגיאופוליטיות יעלה בסקירות הבאות של הספרים החדשים שיצאו בתחום.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה