אנשים מתנהגים בצורה שונה. אני לא מדבר על ההבדלים התרבותיים של הגיאוגרפיה
כמו קבוצות מגוונות כגון: רומנים,רוסים,רואנדים ורוזוולים.
במקום אני חושב על הרבדים האופקיים בחברה: הבדלים על בסיס גיל
ילדים מתנהגים שונה מסטודנטים במכללה, הורים מתנהגים שונה מאנשי מכללה,גיל עמידה, פנסיונרים מתנהגים שונה מהורים.
ערמו את כולם ביחד ותקבלו חברה מודרנית. תפרידו אותם ותוכלו לזהות רבים מהטריינדים העכשווים הפוקדים את העולם.
המונח הטכני הוא דמוגרפיה - תוצר ישיר של המהפכה התעשייתית.
זה משנה איפה אנחנו גרים: אחרי מלחמת העולם החלה מגמת עיור המונית.
ההזדקנות וההתרחבות בקצבים שונים יצרו את הבסיס לצמיחה כלכלית מסחררת וחסרת תקדים מבחינה היסטורית.
בין 1980 ל 2015 כל המערכות בעולם נפלו לאחד משני הדליים הבאים:
דלי 1: מדינות בשלב מוקדם במעברים הדמוגרפיים שלהם - תמותה ירדה במהירות ותוחלת החיים התרחבה במהירות.
הירידה בשיעורי הילודה טרם הביאה לשינוי קטסטרטפלי במספר העובדים הצעירים.
הצרכנים: 15-45 זה הגיליים שאנשים קונים מכוניות, דירות, השכלה גבוהה, הם במקרים רבים נכנסים לחוב.
המשקיעים: 40-65 אנשים שפחות צורכים אבל יש להם חלק חשוב בכלכלה בהשקעות בחברות.
פנסיונרים: 65 ומעלה אלו האנשים שכבר לא תורמים אבל תרמו בעבר ומוחזקים על ידי הקבוצות הצעירות.
דלי מס 2: הוא אותו הדלי רק שחווה תיעוש מוקדם יותר ושם מדינות כבר החלו להרגיש משבר בחברים הצעירים.
לזה האמריקאים סיפקו בטעות פתרון: לא רק שהעקרון המרכזי היה שוק פתוח לכולם, אלה גם המחוייבות האמריקאית (שנחתמה ב 1945 עם 44 מדינות חוץ מרוסיה) הבטחונית להחזיק את התקרה העולמית הקולקטיבית אפשרה שהדמגורפיה השונה בין המדינות דווקא תהווה בסיס להתעוררות ושגשוג.
הימים היפים 1980-2015 הסתיימו
הקריסה בשיעורי הילודה שהחלו ברחבי העולם בשנות ה 60 ובעולם המפותח בשנות ה 90 גרמו לפיגור גדול בינהם.
בשנת 1700 ילדה האשה הבריטית הממוצעת 4.6 ילדים. זה כמעט זהה לגרמניה של 1800 ואיטליה של 1900.
כעת בכל המדינות הללו הממוצע הוא מתחת ל 1.8 (במקרים רבים גם הרבה מתחת). שזה גם מה שצפוי להיות לאשה מבנגלדש בשנות ה 20-30.
הגענו לצד השני של הגבעה: בסופו של דבר אריכות ימים במדינה מובילה לאוכלוסייה גדולה יותר,אך עם מעט ילדים. הילדים המעטים של אתמול מובילים לעובדים הצעירים המעטים של היום שמובילים לעובדים הבוגרים המעטים של המחר ועכשיו המחר מגיע.
בשנות ה 20 שיעורי בילודה כבר לא יורדים, הם פשוט נמוכים הרבה מאד זמן שאפילו במדינות עם מבנה כיל צעיר מתחילים לאזול העובדים הצעירים.
ככל שבני ה 20-30 מזדקנים ל 30-40 שיעורי הילודה לא פשוט ימשיכו לרדת אלה יקרסו.
ברגע שלמדינה יש יותר אנשים מבוגרים מצעירים הצעד הבא הוא בלתי נמנע: התרסקות אוכלוסין.
ללא ספק הצונאמי המצער ביותר כתוצאה מתופעת הדחיסה הוא סין.
מה שרבים בעולם רואים כאיום כתוצאה מעלייתה המהירה.
לא משנה איך נשחק עם המספרים: סין בשנת 2022 היא החברה המזדקנת הכי מהר בהיסטוריה האנושית.
בסין סיפור הילודה הסתיים כאשר ירדה ממדיניות ההחלפה בשנות ה 90.
מדיניות ההחלפה : 2.1 ילדים לאשה (שיעור ילודה חלופית מלאה)
כעת ב 2022 זה עומד 1.3.
ההתכווצות הדמוגרפית מתרחשת כעת באותו הקצב המהיר שהיא התרחבה וסין צפויה לקרוס דמוגרפית תוך דור בודד אחד.
שנות ב 20 זה השנים שהכל מתפרק עבור המדינות הבאות: סין, רוסיה (שהלחימה שם קשורה בדמוגרפיה) יפן, גרמניה, איטליה, דרום קוריאה, אוקראינה, רומניה הולנד בלגיה אוסטריה ועוד.
כולם יראו את צוות העובדים שלהם בפרישות המוניות.
בשנות ה 20 לאף אחד אין מספיק צעירים אפילו בכדי להעמיד פנים שמצבו טוב.
זה קטע מהספר החדש.
ניתן לראות בעולם שארה״ב מתחילה לאסור על הפלות האם זה קשור?..
פורטוגל סיפקה המון ויזות אירופאיות... האם זה קשור?...
אירופה הכניסה מהגרים מוסלמים (האם זאת הסיבה האמיתית?).
האם סין ניסתה לדלל אוכלוסיה מבוגרת בדרף מתוחכמת ומכוונת ?
בשנת 2019 לראשונה בהיסטוריה יש יותר בני 65 בעולם מבני 5 ומטה.
עד 2030 יהיה יותר מפי 2 בפנסיונרים במונחים יחסיים.
העוגה שהיא הכלכלה העולמית לא פשוט תצטמצם היא תשבר לכמה חלקים מאד לא משולבים.
באדיבות חוסר מעש מכיוון ארה״ב.
בארה״ב המצב היחסי טוב - אפרט בסקירה בהמשך מספר אחר שלו.
גם על פי ג׳ורג פרידמן שצופה נפילה דמוגרפית סביב 2025-2030 (אבל במקרה הזה פריחה כלכלית לאחר מכן - בניגוד לפיטר שצופה ריסוק טוטאלי).
בספר 100 השנים הבאות הוא מדבר על קרב על מהגרים בין המדינות סביב 2050.
אני מניח שההודעה הבאה שנקבל זה שארה״ב מפסיקה את הצורך בויזות לכניסה למדינתה.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה